-
Pytania ogólne
-
Czym różnią się samochody elektryczne i hybrydowe?
ROZWIŃSamochody elektryczne (BEV) są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne i charakteryzują się zero emisyjnością. Hybrydy (PHEV i HEV) posiadają zarówno silnik elektryczny, jak i spalinowy.
-
Czym różnią się klasyczne hybrydy (HEV) od hybryd typu plug-in (PHEV)?
ROZWIŃAkumulatory w samochodach hybrydowych typu plug-in można ładować z zewnętrznego źródła prądu, natomiast klasyczne hybrydy nie oferują możliwości uzupełniania energii ze źródeł wewnętrznych. Ponadto, PHEVy są wyposażane w pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji mogą przejeżdżać znacznie dłuższe dystanse w zeroemisyjnym trybie elektrycznym.
-
-
Akumulator trakcyjny (bateria)
-
Dlaczego akumulatory samochodów elektrycznych ładuje się prądem stałym do 80% pojemności?
ROZWIŃŁadowanie samochodów elektrycznych prądem stałym za pomocą stacji DC odbywa się najszybciej do 80% pojemności akumulatora, następnie tempo uzupełniania energii spada. Ładowanie prądem stałym rozgrzewa akumulatory w znacznie większym stopniu niż wolne ładowanie prądem przemiennym. Ograniczenie szybkości ładowania przy 80% pojemności akumulatora ma na celu przedłużenie jego żywotności.
-
Czy mogę naładować baterię szybciej, niż w 5,5-6 godzin? Dużo jeżdżę i nie mogę tyle czekać.
ROZWIŃDla osób, które oczekują skrócenia czasu ładowania w warunkach domowych idealnym rozwiązaniem będzie tzw. wallbox. Urządzenie o mocy 3,7 kW (natężenie prądu 16A przy napięciu w sieci na poziomie 230V) pozwoli skrócić czas ładowania baterii do około 3,5-4 godzin. To jednak nie wszystko. Twój samochód umożliwia Ci też skorzystanie z szybkiego ładowania przez gniazdo CHaDeMO – tam zajmie to 25 minut (do 80% pojemności baterii).
-
Akumulator trakcyjny ma 300V. Czy jest bezpieczny w użyciu? Czy istnieje ryzyko porażenia prądem?
ROZWIŃNie – samochód jest w pełni bezpieczny, a bezpieczeństwo jest gwarantowane przez producenta i jego reputację oraz 8-letnią gwarancję na wszystkie elementy układu elektrycznego (do 160 000 km) i 5-letnią gwarancję (do 100 000 km) na cały pojazd.
-
Mój kolega ma Toyotę Prius, gdzie bateria zepsuła się po kilku latach. Jaka jest żywotność baterii w Eclipse Cross PHEV? Jaki jest koszt wymiany/naprawy?
ROZWIŃProducent gwarantuje, że pojemność akumulatora napędowego nie spadnie poniżej 66% w ciągu 8 lat lub na dystansie 160 000 km, w zależności od tego co nastąpi pierwsze.
-
-
Ekonomia
-
Czy zużycie paliwa może wynieść 0,0 l/100 km?
ROZWIŃOutlander PHEV i Eclipse Cross PHEV są hybrydami typu plug-in, które zostały skonstruowane zgodnie z założeniem, że bateria napędowa będzie regularnie ładowana z sieci energetycznej. Wówczas na odcinkach nawet do 50 km średnie spalanie może wynieść 0,0 l/100 km.
-
Czy mogę zrezygnować z ładowania baterii i jeździć Outlanderem PHEV lub Eclipse Crossem PHEV jak samochodami z konwencjonalnym napędem?
ROZWIŃTak, jest to możliwe, ale nierekomendowane. Wówczas większość odcinków (nawet w mieście przy niskich prędkościach) będziemy pokonywać w trybach hybrydowych: szeregowym i równoległym. Jest to nie tylko nieekonomiczne, ale również ma negatywny wpływ na środowisko – niepotrzebnie emitujemy dwutlenek węgla, podczas gdy moglibyśmy poruszać się w trybie zeroemisyjnym.
-
Na co dzień poruszam się po mieście i pokonuję niewielkie odległości. Kilka razy w roku jeżdżę w dłuższe trasy. Czy samochody PHEV są dla mnie?
ROZWIŃTak, w mieście będzie można korzystać z dobrodziejstw napędu elektrycznego, a w trasie po wyładowaniu baterii napędowej samochód automatycznie przełączy się w tryb hybrydowy szeregowy lub równoległy, w zależności od prędkości.
-
Czym różnią się procedury testowe NEDC oraz WLTP?
ROZWIŃWyniki cyklu pomiarowego NEDC dotyczące zasięgu i zużycia energii pojazdów elektrycznych znacznie różnią się od wyników osiąganych w warunkach rzeczywistych. Od 1 września 2018 r. wszystkie nowe pojazdy wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej musza być badane i homologowane zgodnie z cyklem WLTP. Nowa procedura testowa wprowadza zmodyfikowany cykl jazdy i bardziej restrykcyjne zalecenia odnośnie sposobu przeprowadzania badania. Zmiany dotyczą m.in. dłuższego czasu badania i wyższej prędkości maksymalnej. W konsekwencji wyniki testów WLTP są bardziej zbliżone do rzeczywistych niż w przypadku NEDC.
-
Dlaczego zasięg w trybie elektrycznym zmniejsza się zimą?
ROZWIŃPrzy niskich temperaturach spada wydajność ogniw bateryjnych. Zimą wzrasta również zużycie energii spowodowane włączaniem systemu ogrzewania wnętrza, szyb czy podgrzewania foteli. Należy jednak zaznaczyć, że w przeciwieństwie do samochodów czysto spalinowych (które zimą zużywają więcej paliwa) pojazdy PHEV nie mają problemów z rozruchem nawet w bardzo niskich temperaturach, a dzięki elektrycznemu ogrzewaniu ich wnętrza można ogrzać bardzo szybko.
-
Dlaczego płacić więcej za hybrydę plug-in, jeśli mogę kupić zwykłą hybrydę, np. Hondę CR-V?
ROZWIŃKlasyczne samochody hybrydowe oferują minimalny zasięg w trybie elektrycznym, a silnik spalinowy pracuje niemal cały czas. Nie jest zatem możliwe obniżenie kosztów eksploatacji przez ładowanie w domu lub na stacjach ładowania.
-
Emisja CO2 jest bardzo niska, ale dlaczego to jest dla mnie ważne? Czy otrzymam wsparcie od rządu lub zniżkę podatkową?
ROZWIŃNiższy podatek akcyzowy to niższa cena zakupu samochodu. W Polsce dopłaty rządowe dotyczą bardzo małej liczby aut elektrycznych.
-
-
Zastosowania praktyczne
-
Po co mi napęd 4x4 w mieście i trybie EV – co z zasięgiem i oszczędnością paliwa?
ROZWIŃNapęd 4x4 to pewne prowadzenie, większe bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, a także większy komfort na podjazdach oraz lepszy start od 0 km/h. Niektóre hybrydy plug-in marek konkurencyjnych nie są w ogóle dostępne z napędem 4x4, a w wielu przypadkach napęd na 4 koła możliwy jest wyłącznie przy uruchomionym silniku spalinowym – np. silnik elektryczny napędza koła osi tylnej, a spalinowy przedniej. Outlander PHEV i Eclipse Cross PHEV oferują prawdziwy, w 100% elektryczny napęd 4WD.
-
Outlander PHEV oraz Eclipse Cross PHEV mogą holować przyczepę o masie do 1500 kg. Czy to potrzebne w przypadku auta PHEV? Jakie są tego zalety?
ROZWIŃDzięki temu możesz podłączyć większą przyczepę i przewieźć swój jacht, czy konia. Konkurencja oferuje uciąg 1100 kg.
-